Fagyos, de napsütéses időre lehet számítani a szombati Omloop Het Nieuwsbladon. Az időjárás amúgy kegyes a versenyhez, hét évtizedes történetében – noha februári eseményről beszélünk – mindössze háromszor maradt el rossz időjárási körülmények miatt.

Az első Omloopot 1945-ben rendezték ( egészen pontosan 1945 március 25-én, csupán másfél hónappal azután, hogy a britek felszabadították Gentet, a verseny kiöltőjének, Jerome Stevensnek egyébként engedélyt kellett kérnie a hadseregtől, hogy használhassák ugyanazokat az utakat, melyeken a katonai járművel közlekedtek, az engedélyt pedig csupán a verseny rajtja előtt néhány órával kapta meg), akkor még Omloop Het Volk néven, tulajdonképpen ellenversenyként. A Ronde van Vlaanderen ugyanis kompromittálódott a háború alatt, mivel a megszállók nem egyszerűen csak engedélyezték a megrendezését, de egyedülálló módon kifejezetten segítettek is a verseny lebonyolításában. A sors iróniája, hogy az Omloop Het Nieuwsblad ma annak a lapnak a nevét viseli a két sajtorgánum pár évvel ezelőtti összeolvadása révén, mely egykoron a Ronde fő támogatója volt.

A két versenyt nem csupán történelmi okokból érdemes együtt emlegetni, hanem mert a verseny jellege is sok hasonlóságot mutat. Az Omloopon ugyanúgy vannak rövid, de meredek emelkedők, ugyanúgy kockaköves szakaszokon vezet helyenként az út, nem véletlenül persze, hiszen nagyjából ugyanazon a környéken zajlik, és gyakorlatilag azonosan a két esemény taktikai szempontból fontos helyszínei.

Legfőképpen a Muur-Kapelmuur, amellyel a cél előtt 16 kilométerrel kell majd megküzdenie a résztvevőknek, ideális pillanat tehát ahhoz, hogy akár egyetlen egy versenyző vagy egy kisebb csoport el tudjon szakadni a mezőnytől. 

Muur-Kapelmur

A legendás kockaköves emelkedő szerepeltetése a programban nem az egyetlen idei (de kétségtelenül a legfontosabb) változtatás a verseny lebonyolításában. A hagyományosan Gentből induló és Gentbe visszatérő egynapos célállomása idén Ninove lesz majd (azaz  a város, amely a Ronde célállomása volt 2011-ig).

A verseny utolsó emelkedője egyébként nem a Muur, hanem a Bosberg lesz, ez is az újítás része.

Bosberg

Emelkedők listája:
1  Leberg (1)         64,1/132,1   950 m à 4,2%, max. 13,8%
 2  Den Ast            97,8/ 98,4   450 m
 3  Katteberg         105,9/ 90,3
 4  Leberg (2)        118,3/ 77,9   950 m à 4,2%, max. 13,8%
 5  Kokkerelle        131,4/ 64,8  1200 m
 6  Wolvenberg        134,5/ 61,7   645 m à 7,9%, max. 17,3%
 7  Molenberg         143,5/ 52,7   463 m à 7,0%, max. 14,2%, 300 m (macskakő)
 8  Leberg (3)        154,4/ 41,8   950 m à 4,2%, max. 13,8%
 9  Berendries        158,5/ 37,7   940 m à 7,0%, max. 12,3%
10  Valkenberg        163,8/ 32,4   540 m à 8,1%, max. 12,8%
11  Tenbosse          170,1/ 26,1   450 m à 6,9%, max.  8,7%
12  Muur - Kapelmuur  180,4/ 15,8   475 m à 9,3%, max. 19,8%, 475 m (macskakő)
13  Bosberg           184,3/ 11,9   980 m à 5,8%, max. 11,0%, 400 m (macskakő)


Esélyesek:

Greg van Avermaet (BMC)
 2016 és 2017 győztese, aki véghezviheti azt, amit ezen a versenyen még senkinek nem sikerült: sorozatban egymás után nyerni háromszor. Van Avermaet magabiztosan kezdte az évet, a Tour of Omanon volt átmenetileg összetett első is, de természetesen az igazi versenyszezon most kezdődik számára.
Előnyt jelenthet, hogy elmondása szerint egy időben, még fiatalabb korában ez az útszakasz volt a napi edzésrutinjának a része, ugyanakkor élesben nem volt alkalma kipróbálni, hiszen 2011 előtt még segítői feladatokkal volt megbízva, nem ő köré építettek csapatot.
Most ő a főnöka csapatban, és az abszolút favorit a versenyen, bár úgy gondolja, hogy Peter Sagan (Bora-hansgorhe) távollétében nehezebb feladata lesz. Sagan kezdeményezőkészsége hasznosnak bizonyult már jó néhányszor Van Avermaet számára is, most azonban gyakorlatilag "egy mind ellen, mindenki egy ellen" szituáció van, ahol ő a fő legyőzendő rivális.

Philippe Gilbert (Quick Step Floors) 
Ő is kétszeres győztes, bár az meglehetősen régen volt 2006-ban és 2008-ban. Gilbert azonban az elmúlt néhány évben új fénykorát éli, a jó döntés volt anno a Quick Stepért elhagynia a BMC-t.
Gilbert egyébként a Molenbergre esküszik, azaz szerinte a verseny ezen a nagyon keskeny emelkedőn dőlhet el: aki itt nem figyel és akár csak 10 méter hátrányba kerül riválisaival szemben, búcsút mondhat az esélyeinek.

Molenberg

Tim Wellens (Lotto-Soudal)
Wellens újonc a versenyen, de ő mindig a szezonja legelején a legsikeresebb, most is túl van már egy mallorcai egynapos győzelmen és egy összetett elsőségen a Vuelta a Andalucián.


Továbbá:
Jürgen Roelandts (BMC) Dylan Van Baarle (Team Sky), Sep Vanmarcke (Team EF), Niki Terpstra és Fernando Gaviria (Quick Step Floors), Matteo Trentin (Mitchelton-Scott), Oliver Naesen (Ag2r), Jasper Stuyven (Trek-Segafredo), Tijs Bennot (Lotto-Soudal)     

Nagy hiányzó:
Peter Sagan (Bora-hansgrohe), aki idén a korábbi évekhez képest kevesebb egynapos versenyen kíván rajthoz állni, s többek között több időt tölteni a családjával.

A verseny 11:35-kor rajtol, várható beérkezés negyed öt és háromnegyed öt között.  

Kapcsolódó:

Omloop Het Nieuwsblad 2018 - útvonal
Omloop Het Nieuwsblad 2018 - rajtlista

Share To:

Pethő Anita

Pethő Anita (1980) kulturális szakíró és sportújságíró

Hozzászólások: