Jövőre jobban meggondolják a sorompó alatt bujkálást a srácok
(Fotó: Timde Waele/TDWSports.com)


1. A csapatlétszám csökkentése/kisebb mezőny 

Évek óta zajló szakmai viták végére tettek pontot az UCI-nál, amikor végre meglépték a kisebb mezőnyre vonatkozó döntést. A létszámot így 176 főben maximalizálták.

A három Grand Touron nyolc, a rövidebb többszakaszosokon és az egynaposokon pedig hét versenyző állhat rajthoz. Az ötlet egyszer tavaly év végén már felmerült a három nagy versenyszervező cég (ASO, RCS SPorts, Flanders Classics) részéről, hogy legalább az ő versenyeiket ez lesz majd a helyzet, de az UCI a hirtelen változtatásba nem, csak a hosszabb eljárás utáni döntéshozatalba ment bele.


2. A felfúlható eszközök szigorúbb szabályozása

Adam Yates (Orica Scott) elhíresült balesete (Tour de France 2016) után minden bizonnyal átgondoltak néhány dolgot e téren is az illetékesek a kerékpárosok és a nézők biztonsága érdekében. 


(Fotó: BBC)


2018-tól egy ilyen szerkezetnek két generátorral kell rendelkezni (mint emlékezhetünk, Yates esetében a gond abból adódott, hogy egy néző véletlenül elakadt egy vezetékben és esés közben kihúzta a konnektorból a dugót), két felfújóval, legalább 10 ponton kell majd rögzíteni őket, és kell egy készenléti technikusnak is a közelükben lenni.

Aztán úgyis teljesen betiltják őket 2022-től.   

3.Keményebb büntetés az autóba kapaszkodónak 

Régi bevett szokás a kerékpársportban, hogy a kulacsokat úgy adják át a csapatkocsikból a versenyzőknek, hogy egy kicsit húzzák is őket. A UCI azonban igyekszik erről leszoktatni a versenyzőket, és keményebb szankciókat vezet be. A következő szezontól kezdve nemcsak komoly pénzbüntetéssel kell a trükközőknek szembenézniük (200-5000 svájci frank), hanem akár egy hónapos eltiltással is.

4. Keményebb büntetés a sorompó ellenére továbbhaladóknak
Ugyancsak 200-5000 svájci frank büntetés járhat érte és szintén akár el is tilthatják a versenyzőt egy hónapra. A sorompó - mert "ez kérem nem teremsport"  - időről-időre okoz problémákat. 


Emlékezetes volt 2005-ből és 2015-ből is egy ilyen eset a Párizs-Roubaix-n, utóbbi alkalommal eléggé bátran bújócskáztak a közelgő TGV ellenére is a versenyzők;  valamint nemrég a Ladies Tour of Norway mezőnyében zavart bele a verseny menetébe, hogy egy épp felhúzandó híd előtt biztonsági okokból leengedett sorompó megállásra késztette a versenyzők egy részét.  


5. Pontosítják a három kilométeres szabály jelentését és alkalmazását pontosítják 

Ha egy versenyző az utolsó három kilométeren rajta kívülálló okokból (bukás, defekt, egyéb technikai probléma) leszakad abból a csoportból, mellyel együtt haladt, akkor annak érdekében, hogy megkapja a csoport többi tagjával azonos időt, akkor a szakasz után ezt hivatalos formában is jelezni kell a zsűri felé. Bizonyítania kell, hogy milyen incidensbe keveredett, az incidens pedig minden olyan eset, ami nem a versenyző fizikai teljesítőképességével függ össze (azaz, hogy nem azért szakadt le, mert elfáradt, eddig bírta). 

6. Komolyabb büntetések az időlimiten kívül érkezőknek

Már az idei Tour de France-on is mintha szőrösebb szívű lett volna a zsűri, pl. mikor a fél FDJ a francia bajnokkal együtt nem volt képes időben beérni. A versenyzők ugyanis a korábbi évek gyakorlatából kiindulva joggal apellálhattak arra, hogy vannak olyan esetek, leginkább azok, mikor igencsak nagy létszámú gruppetto gyűlik össze, akik nem tartják megfelelően tempót, hogy a zsűri "kegyelmet ad nekik". (Emlékezetes eset 2016-ban a Vuelta a Espana 15. szakaszán 93 versenyző maradt limiten kívül, de végül folytathatták a versenyzést.)

Salamoni döntés született, ha egy nagy csoportban érkezik célba egy versenyző időlimiten túl, akkor elvesztheti minden addig összegyűjtött pontját. Tehát akár a zöld trikó versenyében magabiztosan vezető is elbukhatja a saját versenyét az utolsó nagy hegyi szakaszon. 


7. A díjátadók szigorúbb szabályozása

Az egynapos versenyeken az első három helyezettet kell felhívni a dobogóra (ez azért gyakorlatban eddig is meg szokott valósulni), de a többszakaszos versenyeken is fontos, hogy a nézők lássák az összetett verseny első három emberét. 

8. Az első szakaszon senki se viselje az összetettben élen állónak járó megkülönböztető trikót.

Elsőre kicsit furcsának hangzik, de akadnak olyan versenyek, ahol a bevett gyakorlat az volt, hogy az első szakaszon az előző évi győztes viselte még a megkülönböztető mezt. Na ezt nem engedélyezi többet az UCI.  

9. Kompenzáció azoknak a versenyzőknek, akik tisztázták magukat a doppingvádak alól

Az UCI azt szeretné elérni, hogy a csapatok és a versenyzők közti szerződésben szóljon egy bekezdés arról, hogy a csapat által a gyanú felmerültekor elbocsájtott versenyzőt utólag kompenzálják. 

10. A szólógyőztes csapatának kocsija sem haladhat át a célvonalon

Nincs privilégium, nekik is azon a mellékúton kell elhagyni a versenyt, mint a többi kocsinak. Logikus döntés, a célba érkezés után úgyis mindig nagy a tumultus,felesleges ott még egy autó is, miközben a mezőny nagy része még csak most tart a cél felé. 

11. A csapatoknak előre kell tervezniük - és bejelenteniük -, ha speciális (pl. "győztes") mezt szeretnének egy versenyre. 

A Team Sky ünnepi meze
(Fotó: Sunada)


A háromhetes versenyek győztesinek csapatai az utolsó szakaszra (ha az már az összetett szempontjából indifferens) speciális mezzel szoktak előállni. Ezt továbbra is megtehetik, de az adott verseny kezdete előtt 60 nappal be kell jelenteniük.   
Share To:

Pethő Anita

Pethő Anita (1980) kulturális szakíró és sportújságíró

Hozzászólások: