Vasárnap délelőtt tíztől újra élő szövegelés a TOURázzunk együtt blogon! Kövesd te is, nézz vissza minél gyakrabban!



John Degenkolb!
Tavaly őt mondtam a "sötét lónak", idén nem is annyira figyeltem rá, és most nagyon nagyot hajrázott. (Ha 20 méterrel rövidebb az út... )

Teljes eredménylistáért ide tessék (majd)  kattintani!


Utolsó kilométer.
Luca Paolini megint nagyot ment, nagyon nagy tempót diktált segítőként. Megismétlődik a tavalyi befutó?
Kristoff kicsit korán nyitotta meg a hajrát.
És...

16:54
Van Avermaet nem nyugszik. Megpróbál ellépni, Thomas jön utána, és ott van Peter Sagan és Michael Matthews is. A kis ausztrállal az Orica-GreenEdge a dobogót akarja megcélozni, 1, 4 kilométerrel a vége előtt nem is lehetetlen. Sprintbefutó néz ki.

16:52
Bukás!
Gilbert, Ciolek, Nibali. Valószínűleg már nem szállnak vissza a bringára. Minek. Sőt, Kwiatkowski is köztük.

16:50
Van Avermaet is jön megint, és mindjárt utoléri Thomast. Már egy ideje mondom, hogy gyanús a figura ma nagyon.

16:48
Jajj, de jön a mezőny. Hazaér-e a brit magányos harcos?
Közben nagyon csúnyán otthagyta a mezőny Osst.
Nem baj, van másik, Philippe Gilbert és Zdenek Stybar próbálkoznak.

16.46
Gerain Thomas egyedül próbálkozik. Otthagyja Osst, akit nyilván elnyel pillanatokon belül a főmezőny, amit még mindig a Katushások visznek.

16:44
És ha a mezőny nagyobb sebességre kapcsol, akkor a Jóisten kegyelmezzen a szökevényeknek, egyre csökken a különbség, már csak 12 mp. A mezőny élén a Katusha, tavaly ilyenkor ugyancsak Luca Paolini diktálta a tempót.  Még 8 kilométer. Mire befejezem a bekezdést, elfogy lassan a szökevényük előnye.

16:41
Tehát, valamivel több mint 10 kilométerrel a vége előtt van két új szökevényünk: Danuiel Oss (BMC) és Geraint THomas (Sky). Az elmúlt fél órában megmutatta kicsit magát Greg Avermaet (BMC), Tony Gallopin (Lotto-Soudal)  Zdenek Stybar (Etixx-Quick Step) és ott van a két szökevényt üldöző főmezőny elején Pippo Pozzato (Lampre) is. Az ő támadásaik, nekibuzdulásaik nem jártak eddig sikerrel. Most kénytelenek a két ügyesebbet üldözni.



16.40
Poggio: 



16:38
Thomasék előnye egyre csak növekszik, már 30 mp. Még van 12 és fél kilométer.  

16:36.
No, Daniel Oss (BMC) és Geraint Thomas (Sky) mégiscsak sikerrel lépett el, a főmezőny már 20 mp-es hátrányban hozzájuk képest. Kérdés, végig bírják-e?
Közben az Astana is előremerészkedett, Nibali miatt.

16.32
Eléggé előkelő a mezőny végének listája: Cavendish, Kristoff, Lobato, Bouhanni...
És akkor Tony Gallopin támad. Mint korábban írtam, a Lotto-Soudalosok is igen helyezkedtek elől. Hát meglett a következménye. Most gyakorlatilag folyamatos a támadás, ki-kiugranak versenyzők az igencska megfogyatkozott mezőnyből, de végül elhal minden kísérlet.( A világbajnok Kwiatkoski is csak a mezőny végén próbál lépést tartani. )

16:29.
Még 22 kilométer. És feltűnt Pippo Pozzato is. 2006-ban, amikor utoljára volt a Via Román a befutó, ő nyert. Nagyon nagy a tempó elől, le fognak morzsolódni a klasszikus sprinterek, az imént látható volt Mark Cavendish, meglehetősen szenved.

16:25
BMC-Sky meccs lesz ez!
Miközben a címvédő Krsitoff a mezőny végén kacsázik.

16:24
Most érték utol Matteo Bonot, és ahogy lenni szokott úgy lehagyják, hogy csak kapkodja a fejét. Verseny van, Team Sky nagyon akar valamit! Még 24 és fél kilométer.
Az előbb formálódó csoportnak nevezett kis csapat végül nem sokra jutott, a mezőny nagyrészt továbbra is együtt. Mindenesetre Van Avermaetet és Stybart érdemes ma a leginkább figyelni szerintem.

16:20
Fontos: a főmezőny egyben, senki nem hiányzik eddig, senki nem szakadt le, és akkor valaki most megindult a BMC-ből.
Ilyenkor tényleg jó, hogy a helikopterről mutatják a mezőnyt, jól lehet látni, ahogy ki-kiugranak a mezőnyből a támadással próbálkozó bringások. Stybar, a cseh bajnok is. Greg Van Avermaet (na őt érdemes figyelni)a BMC-ből, valószínű, a most formálódó kis csoportból kerül ki a győztes.
Közben megint bukás hátul.

16.18
Még öt kilométer a Cipressa tetejéig. A nap süt, a madarak csicseregnek, a bringások lassan megválnak esőköpenyektől.


16:15
30 kilométer a versenyből. Matteo Bono (Lampre) ellépett a többi szökevénytől, akk 10 mp hátrányban vannak tőle, Bono és a főmezőny között 34-35 mp a különbség. Meddig bírja az olasz? Igaz, nincs más választása, minél tovább húzni a lehetetlent, hogy egy szinte a teljes  versenyen tartó szökésből hazaérjen.


16:14
Bukás képekben:


16:11
A négy maradék szökevény:
Berard, Bono, Pirazzi és  Pauwels
A három Sky-versenyző (fekete mez némi kékkel) pedig azért van sokszor a képen, mert belekeveredtek a bukásba, most próbálnak felérni a főmezőnyhöz.
 
16:08
A nagy tempó persze megköveteli az áldozatait, sajnos csúnya bukások közben a mezőnyben, egy ember megcsúszik a nedves úton a kanyarban, aztán megy vele a többi. A Tinkoffos fazon, ahogy a karját tartja, sanszos, hogy kulcscsonttörés lesz.

16:06
Ahogy várható volt, a szökevények közül sokan lemorzsolódtak, már csak négyen vannak elől. ők küzdenek az egyre jobban közelítő főmezőnnyel és a sorsukkal, ami előbb-utóbb beteljesedik.
A mezőny pedig jön, szemmel láthatóan nagyobb a tempó például a fél órával ezelőtti helyzethez képest.

16:00
Na, változik a helyzet, a főmezőnyt most a Movistart a Sky és a Cofidis viszi. Bármelyik pillanatban történhet valami, amitől tényleg elkezdődik az igazi verseny.
Még 40 kilométer. Másfél perc különbség.  

15.59
A célban süt a nap.

15:53.
Előrejöttek néhányan a Lotto-Soudal csapatából, ők a piros-fehér színűek, Jurgen Roelandts akár még támadhat is, de valószínűleg ők is inkább arra mennek, hogy más ne támadjon, dőljön el az utolsó métereken a verseny, lehetőleg André Greipel révén az ő számukra kedvezően

15.47
A kanárisárgák (Tinkoff-Saxo) nagyon mennek ott elől. Emlékeztetőül, kikből is állt össze mára a csapat:
231 SAGAN Peter (Svk)
232 BENNATI Daniele (Ita)
233 BOARO Manuele (Ita)
234 BODNAR Maciej (Pol)
235 BRESCHEL Matti (Den)
236 JUUL JENSEN Christopher (Den)
237 KREUZIGER Roman (Cze)
238 TOSATTO Matteo (Ita)

(Teljes mezőny/rajtlista)

Közben az alagútban volt egy kisebb fennakadás (még csak bukásnak sem mondhatnánk)
Kevesebb, mint 50 kilométer hátra a versenyből, már csak 2.10 a különbség.
Figyelni azonban tényleg a főmezőny élén haladókat érdemes. Azon gondolkozom, a Tinkoff-Saxo azért van elöl, hogy olyan tempót diktáljon, ami mellett nincs kedve se ereje senkinek a főmezőnyből támadni.



15.42.
Nagyjából ennyi van még hátra. Most jönnek a kis pici dudorok:


Aki pedig a teljes útvonalat szeretné áttekinteni, itt megteheti


15.35
Kevesebb mint 60 kilométer van hátra - olyan hamar itt lesz a Poggio, hogy csak na! - , a tizenegy fős szökevénycsapat még együtt. különbség már csak 3.25
Megcsillant némi remény, hogy kisüt a nap és száraz lesz az út.

15:28
Túl vagyunk a második frissítőállomáson (feed zone) is, ez volt az a jelenet, amikor kis táskákat nyújtottak az út széléről a csapatok háttéremberei. Ma már természetes, hogy ilyen előre kikészített kis csomagokkal várják a versenyzőket + a csapatkocsiból is folyamatos a folyadék-utánpótlás, a vízhordók ingáznak kocsi és mezőny között kulacsokkal jól kitömött öltözékben (miközben logikus, hogy a szimpla mezei nézőktől nem fogadhatnak el semmit), de például az első verseny idején tiltott volt ez a fajta energia-utánpótlás is, "saját zsíron" kellett végigmenni az akkori 288 kilométeren. (További részletek az első Milánó-Sanremóról)  

15:14
A Tinkoff-Saxo már csak azért is hajt nagyon, mert a csapat tulajdonosa, Oleg Tinkov a héten nemtetszését fejezte ki a csapat eddigi teljesítményével szemben. Annak ellenére, hogy Peter Sagan hétfőn begyűjtötte első győzelmét a szezonban a  Tirreno-Adriatico 6. szakaszán. Az orosz üzletember szerint sokkal jobban kellene a nagy nyomást  - a nagy elvárásokat- viselnie olyan jó fizetett tehetséges bringásoknak is, mint Alberto Contador vagy Rafal Majka. Tinkov kemény főnök, ha Contador nem eléggé keménylegény az ő számára, vajon mihez kezdett volna a kis porcelán Andy Schleckkel?
Peter Sagan azért szerződött az év elején a csapathoz, mert tavaly úgy érezte, akkori csapata az egykori Cannondale (akik fuzionáltak a Garminnal, és most Cannondale-Garmin néven versenyeznek) részéről nem kapott elég támogatást a tavaszi egynaposok során. Most jól érzi magát, jót tett neki az a bizonyos hétfői szakaszgyőzelem is. Szerinte a Milánó-Sanremo megnyerésének nincs igazán titka, még csak nem is igazán taktikus versenyről van szó. Várni kell a Poggióig, és aztán meglátni, mit lehet tenni. Mindebben természetesen számíthat a csapata teljes támogatására is.



15:01
A Milánó-Sanremo az a verseny, ahol - szerencsés esetben - tényleg nem történik sok miden az első 250 kilométeren és az utolsó 50-re sűrűsödik minden. Nos, még 84 kilométer van hátra a versenyből, vagyis valóban a bringások monoton haladásának a szemtanúi lehetünk. Miközben kicsit aggódhatunk az időjárás miatt is, az eső sosem jó egy kerékpárversenyen. Hogy sok fekete "mezes" fazont látni, az annak köszönhető, hogy köpeny van a legtöbb bringáson, és nem minden csapatnál egyezik meg ennek a színe a csapat mezével.  Így persze kicsit nehezebb követni a versenyt.
Na de mi következik nagyjából 30-35 kilométer múlva? A három "Capo", azaz kisebb emelkedőcske. ott már lehet mozgolódás a főmezőny csapatai között , támadást is tervezhet valaki, pillanatok alatt megváltozhat majd a verseny képe. Tapasztalat, hogy ilyenkor szokott aztán az ember elfeledkezni az eredeti szökevénycsoportról, akik közül majd szépen lassan egyre többen le fognak morzsolódni. Órákon át az ő előnyüket figyeljük, majd hirtelen jelentéktelenné válnak, mert gyakorlatilag egy teljesen más verseny veszi kezdetét.

14:46
Az mindig egy nagy határvonal, amikor már nem csupán a közösségi média frissítéseire, de végre az élő televíziós közvetítésre is lehet támaszkodni.
Itt az ideje tehát egy kicsit összefoglalni, mi történt eddig és ezzel kapcsolatban mi várható a következőkben. Ahogy eddig is, most is kicsit azoknak a nézőknek is kedvezve, akik azzal az előfeltevéssel kíváncsiskodtak bele a versenybe, hogy mi a fenét lehet ezen nézni.
Nos. A verseny - ami közel 300 kilométer hosszú (útvonal/térkép/profil itt érhető el)  - délelőtt tízkor indult, és ahogy lenni szokott, rögtön egy szökevénycsoport alakult, alább látható a tizenegy fős lista, kik is vannak ebben a csoportban. A verseny ezen szakaszában az a kérdés, a főmezőnytől előresiető csapat meddig bírja. Volt már tíz perc feletti az előnyük - szokás szerint-, most már jó ideje négy és öt perc közötti.
A főmezőnyben a tempót eközben a Katusha  - a címvédő Alexandr Kristoffal -, a Trek - Fabian Cancellarával - és a Tinkoff Saxo - Peter Sagannal - diktálja, nekik tűnik a legsürgősebbnek, hogy a szökevényeket minál hamarabb utolérjék. Ebben most kicsit hátráltatja őket az eső, jól lehet látni, ahogyan óráról órára egyre csökken az átlagsebesség. Nlgy nyeregben töltött óra után nagyjából 42 kilométer/h (az első két órát 44,4, km/h-s átlaggal tették meg).
A mezőny túl van már a Turchino hágón, aminek legvégén volt egy kisebb bukás, Chad Haga (Giant-Alpecin) és Benjamin King (Cannondale-Garmin) volt érintett benne, egyetlen hbelyen lehetett olvasni, hogy ben King fel is adta ezután, ez tehát nem teljesen biztos infó. Az viszont igen, hogy Christoph Riblon (AG2R) is feladta a versenyt. Martijn Verschoor (Novo Nordisk) pedig már eleve nem állt rajthoz.
   

14:33
A mezőny már kiért a tengerpartra, még 112 kilométer van hátra, szökevények (Barta, Molano, Tjallingii, Peron, Frapporti, Pirazzi, Kurek, Bono, Pauwels, Bérard és Dall’Antonia) előnye nem nagyon változott,  a mezőnyt a Katusha, a Trek és a Tinkoff-Saxo koordinálja.


14:16
Egy kis nosztalgia:
képek a délelőtti rajtról:


Aki pedig jobban bele szeretne merülni a múlt mélységes mély kútjába:
Az első Milánó-Sanremo története itt olvasható 
Itt pedig egy 1922-es videófelvétel látható (vigyázat, a cikk végén a tavalyi verseny alapadataihoz vezetnek a feltüntetett linkek.)

14:05
Begombolt a mezőny. Már csak 4:47 a különbség 133 kilométerrel a vége előtt.

13:59
Volt egy kisebb perecelés, Chad Haga (Giant-Alpecin) és Benjamin King (Cannondale-Garmin) volt érintett a bukásban. Christoph Riblon (AG2R) feladta a versenyt.  
13.50
Közben a mezőny is leérte a Turchino-hágót, azaz lassan a verseny fleéhez érünk (mármint az útvonal tekintetében). Szökevények még mindig bírják, 5:20 a különbség.
Az első három óra átlagsebessége amúgy 43 km/h volt  - kicsit csökkent a tempó.
Az idő szeles és nedves.

13.32

Ki emlékszik Fabian Cancellara tavalyi fancsali képére? A svájci bringásnak az elmúlt években a csak a "nyoszolyólány" szerep jutott.

Fancsali Cancellara, 2014

Most nagyon lazán nyilatkozott az esélyeiről, arról, hogy amit meg kellett tennie - felkészülés- azt már az előző hónapokban megtette, s hogy neki több ütőkártyása is van, amit kijátszhat: szökevényekkel tarthat, támadhat a a Poggión, de egy sprintbefutó esetében sem marad(na) feltétlenül alul a többiekhez képest. A dolog szépséghibája, hogy a kijátszató kártyáit valahogy mégsem sikerült tényleg  kijátszania 2008-as győzelme  óta.
Na de majd talán idén. Vagy mégsem?
 Szólj hozzá a témához a blog Facebook-oldalán!





13.13
"Ilyen befutóról álmodoztam kisgyerekként." - nyilatkozta Mark Cavendish (Etixx-Quick Step) azzal kapcsolatban,  hogy néhány év kihagyás után Sanremo főútján, a Via Román fejeződik be a  verseny. "Manx Man" amúgy még mindig nincs 100%-os formában múltheti vírusos fertőzése után (ami miatt majdnem ki is hagyta a Tirreno-Adriaticot is), de az Etixx-Quick Step  csapata az elmúlt hetekben többször is bizonyította  - na jó, az Omloop Het Niewsbladon éppenséggel nem -, hogy jól sikerült a felkészülésük, Cavendishnek  bízhat mostanság leginkább a segítői teljesítményében. Ha sprintbefutóra kerül sor, kétségtelen, hogy a brit a legnagyobb esélyes.

13:06
105 megtett kilométer után a szökevények előnye hét perc alá csökkent.

12.25
Átlagsebesség két nyeregben töltött óra után: 44,4 km/h
11 szökevény valamivel több, mint hét perc előnnyel
A mezőnyben a Katusha diktálja a tempót.
Útvonal/térkép/profilok 


11:31
Jan Barta, Matteo Bono és Maarten Tjallingi is  nagyon szeret ezen az útvonalon szökdösni  - tavaly is bene voltak a brancsban. Tavaly így nézett ki a verseny élő közvetítése.
Most az előnyük (a szökevények teljes listáját lsd lejjebb) 35 kilométer után több mint 10 perc.   


11.06.
Néhány érdekesség a verseny történetéből:


  • A  legtöbb Milánó-Sanremo győzelemmel - nem nehéz kitalálni - Eddy Merckx bír, szám szerint héttel (1966-67,1969,1971-72,1975-76)
  • A legfiatalabb győztes Ugo Agostoni volt (20 éves és 252 napos), a legidősebb Andrei Tchmil (36 év és 57 nap)
  • 1937 és 1981 között a versenyt rendszerint március 19-én, József napon rendezték, függetlenül attóol, a hét melyik napjára esett. 
  • 1927-ben viszont áprilisban rendezték (akárcsak a legelső Milánó-Sanremot)
  • A leggyorsabb verseny átlagsebessége 45,806 km/h óra volt 1990 (az akkori győztes Gianni Bugno nevéhez fűződik)
  • 1954-ben közvetítették először televízióban a versenyt, vagyis annak egy aprócska szeletét, az utolsó 300 kilométert  
  • A Poggio csupán 1960-tól, a Cipressa 1982-től szerepel az útvonalban, a Poggióval a cél a nem éppen testes olasz versenyzők helyzetbe hozása volt a versenyt sorra nyerő külföldi sprinterekkel szemben.   
  • A részvételi rekordot az olasz Wladimiro Panizza tartja, 18 alkalommal állt rajthoz Milánóban
  • további érdekességek a sportág múltjából  itt



10.58.
Az élen haladó focicsapatnyi szökevény előnye 24 kilométer után 9:54, szóval minden a legnagyobb rendben, ahogy egy versenynek zajlania kell.


10,28.
Egy fecske nem csinál nyarat, na de talán tizenegy igen. Azaz hiába még majd 300 kilométer a versenyzők előtt, akadnak, akik megpróbálkoznak a szökéssel. Név szerint:
Barta, Molano, Tjallingii, Peron, Frapporti, Pirazzi, Kurek, Bono, Pauwels, Bérard és Dall’Antonia.
Mennek, mert elengedte őket a mezőny, hadd fárasszák magukat.   


10.26.
Kicsit mintha fáztak volna az Astanás srácok a csapatprezentációnál:


Forrás: twitter


10.20
Van egy hiányzónk is, a holland Martijn Verschoor (Novo Nordisk) nem állt rajthoz.

A rajtlistáért egyébként ide tessék kattintani! 

10.09.
Jó reggelt, míg idehaza (legalább is Budapesten) épp előtörni készül a nap a felhők mögül, Milánóban annak rendje és módja szerint esik.
A csapatok bemutatkoztak, az aláírás megtörtént, a Cannondal-Garmin csapata ilyen képet töltött fel a rajt előtti időjárási helyzetről:
Egyébként a célban délután öt körül 70%-os valószínűséggel várható csapadék  - legalább is eszerint az előrejelző oldal szerint

Ajánló:
Útvonal 2015
Rajtlista 2015
Néhány szó az útvonal-változtatás hasznáról és káráról 
Peloton-mesék: az első Milánó-Sanremo
Végeredmény 2014
Élő közvetítés 2014
Múltidéző: videó 1922-ből

Share To:

Pethő Anita

Pethő Anita (1980) kulturális szakíró és sportújságíró

Hozzászólások: