Giro 2018: Miért éppen Izrael? - TOURázzunk együtt

FRISS

TOURázzunk együtt

ORSZÁGÚTI KERÉKPÁRSPORT BÖLCSÉSZ SZEMMEL

Post Top Ad

Post Top Ad

2018. május 3., csütörtök

Giro 2018: Miért éppen Izrael?

Egy kanadai születésű, de Izraelben élő ingatlanbefektető, Sylvan Adams és egy volt kerékpáros, Ran Margaliot állt az ötlet mögött. 
A velonews.com hosszú és részletes cikket közöl a sporttörténelmi jelentőségű jeruzsálemi rajt színfalak mögött zajló előzményeiről.

Jeruzsálem polgármestere, Nir Barkat beszél Alberto Contadornak a helyi kerékpározási lehetőségekről 2017 szeptemberében
(forrás)


Ran Margaliot - akinek versenyzőként célja volt a Tour de France-on részt venni, de ez az álma sohasem teljesült -   2012-ben, 24 évesen  fejezte be profi pályafutását, utána alapította meg az Israel Cycling Academy csapatát, mert szeretett volna ilyen módon is hozzájárulni az izraeli kerékpársport fejlődéséhez. Ezenkívül nagy vágya volt, hogy a Giro d'Italiát is Izraelbe viszi.

Margaliot szerint Izrael kiváló hely a kerékpározásra, az év 10 hónapjában megfelelő az idő, kiválóak az utak, és csak két órányi repülőútra fekszik Európától.

Az ex-kerékpáros 2014-ben alapította a csapatot és 2016-ban beszállt támogatóként Sylvan Adams, egy kanadai származású ingatlanbefektető milliárdos, akinek nem mellesleg szenvedélye a kerékpározás. Adams 2016-ban vette fel a kapcsolatot Mauro Vegnivel, az RCS Sports vezetőjével. A befektető egyfajta zarándokútra ment Olaszországba, ugyanis végig szerette volna kerekezni a Firenze és Assisi közti távot, ahol Gino Bartali edzés közben hamis papírokat csempészve rengeteg zsidó származású ember életét megmentette a 2. világháború alatt (Adams apja maga is holokauszt-túlélő).

A 2017-re már komoly formát öltő előzetes tárgyalások során maga Adams vetette fel a biztonság problémáját, de az olasz rendőrség vezetője megnyugtatta, a kerékpárosok Izraelben nagyobb biztonságban lesznek, mint Olaszországban.

Adams ezután kezdett el tárgyalni az izraeli biztonsági szervekkel, a sport- és turisztikai egyesületekkel, a lehetséges helyszínek helyi vezetőivel, végül egy kész tervvel tudott Benjamin Netanjahu elé állni, akitől megkapta a kormány támogatását. (Izrael állam egyébként 12 millió dollárral járul hozzá a költségekhez.)

Az üzletember ezek után tért vissza Vegnihez Olaszországba, akit még mindig meg kellett győzni, mert még mindig aggódott Izrael bonyolult, kényes nemzetközi helyzete miatt, amiről később kiderült, nem alaptalan aggodalom, hiszen amikor bemutatták az útvonalat, és az első szakasz rajt és célállomásaként Nyugat-Jeruzsálemet jelölték meg (ez nagyjából egy időben volt azzal, mikor Donald Trump is bekavart Izrael állam USA részéről történő elismerésével), diplomáciai okokból majdnem kútba fúlt az egész projekt, annyira megsértődtek az izraeli kormányzat részéről.

Maugo Vegnit egy Jeruzsálemi út győzte meg, gyakorló katolikusként spirituálisan is megérintette az út, de közben azt is láthatta, hogy sem a transzporttal, sem a versenyzők alapvető biztonságával nem lesz komoly gond. Úgy gondolta, a hely annyira telítődve van történelemmel és kultúrával, hogy éppen ezért illik a Giro d'Italiához, melynek egyik küldetése, hogy a verseny által történeteket adjanak az embereknek.  Az időpont is ideális: idén hetven éve alakult meg Izrael, ezt a kerek évfordulót is bele lehet építeni a narratívába. Az pedig Vegni saját ötlete volt, hogy ha Jeruzsálemből indul az út, érjen véget Rómában. 

Bár az olasz sportvezető szerint a Giro mindig is távol tartotta magát az aktuálpolitikától (Európán belül ezt nem olyan nehéz végigvinni), az aktuálpolitika nem tartja távol magát a Girótól, nemzetközi jogvédő aktivisták ugyanis nem nézik jó szemmel a történetet, szerintük a sportesemény hozzájárul egy "brutális katonai megszállás és egy apartheid rendszer" tisztára mosásához. A tavasz folyamán több európai városban is volt tüntetés és egy brit aktivista csoport demonstrációt szervez akkorra, amikor a Giro palesztin területen halad.  Ezzel kapcsolatban Sylvan Adams is amellett érvel, hogy ez az egész a kerékpársportról szól, semmi másról, ugyanakkor fontosnak tartja, hogy az ellenvéleményt képviselőknek joguk van a véleményüket kifejteni, ezeket a kritikus hangokat nem kívánja elhallgattatni.

Mauro Vegni sporton túli történeteket akar mesélni a Giro d'Italia útvonaláról (ilyen például az 1. világháborúra emlékezés is, annak lezárásának 100 éves évfordulója kapcsán), csakhogy úgy tűnik,  az izraeli rajttal nem ők választották a történetet, hanem a történet választotta őket.     

Post Top Ad