Két bizarr eset is borzolta a kedélyeket a múlt hét folyamán, melyek úgy tűnik, nem maradnak következmények nélkül.
Kerékpársportról szóló híradások alapvetően két esetben kerülnek be az u.n. maistream médiába: valami eget verő nagy doppingbotrány vagy a Tour de France miatt. Aztán persze előfordul olyan is, mint múlt vasárnap a Párizs-Roubaix-n, és rögtön a CNN-en is hír lesz belőle.



A kerékpársport egyedi jellegéből adódóan (nem elzárt térben, hanem a civil élet mindennapi színterein zajlik) időről-időre előfordul, hogy sorompóval kell a versenyzőknek szembenézniük. A szabályzat erre az esetleg is kitér: ilyenkor a kerékpárosoknak be kell tartani a közlekedési szabályokat, meg kell várniuk, míg elmegy a vonat.  A vasárnapi Párizs-Roubaix során (végeredmény itt) azonban a versenyzők közül jó néhányan áthajtottak a leengedett sorompók ellenére is a síneken, ami  - tekintve, hogy egy TGV jött néhány másodperc múlva - egyáltalán nem volt veszélytelen cselekedet. (Bár Björn Leukemans, aki még a lefelé épp csak meginduló sorompók között juthatott valószínűleg át, nem volt életveszélyes a szituáció.)

2006-ban történt hasonló eset, akkor a szabályszegő három kerékpárost ( Leife Hoste, Peter Van Petegem és Vladimir Gusev) utólag diszkvalifikálták (dobogós helyeket kellett átengedniük), most azonban a zsűri úgy döntött, nem bünteti meg azt a nagyjából harminc versenyzőt (köztük Alexander Kristoffot és Bradley Wigginst), akik nem álltak meg. A döntésben közrejátszott többek között a szabályszegők relatív nagy száma és a versenyszituáció is. A zsűri nem értelmezte szigorúan a szabályt, hanem úgymond annak szellemiségét szem előtt tartva ítélkezett. A versenyt egyébként erre az időre, míg a sorompó mögött maradtak felzárkózhattak az átsurranókhoz, neutralizálták, ezzel elrendezettnek vélték az ügyet.

Nem úgy a vonattársaság, az SNCF. Hétfőn feljelentést tettek ismeretlen tettesek ellen, mondván nézők milliói is figyelemmel követhették az a súlyos és felelőtlen felrúgását a szabályoknak, ami akár tragédiába is torkollhatott volna.

A probléma egyébként abból adódhatott, hogy a tervezetthez képest 10 perc csúszással rajtolt a verseny - nagyjából ugyanez történt 9 évvel ezelőtt is  - ha az eredeti ütemben zajlik minden, most valószínűleg nyoma sincs ennek a problémának.

Eközben a Vuelta al Pais Vasco 1. szakaszán...

A verseny és versenyzők biztonságát érintő másik eset még a hét elején történt, a baszk körverseny első szakaszán a kordodon belül hagyott fémoszlopok okoztak súlyos bukássorozatot. Ez egyértelműen szervezési hiba: miért nem tették a kordonokat előbbre, vagy egyáltalán, miért egy ilyen útszakaszra hozták a befutót, ami ráadásul mezőnyhajrával ért véget, így még fokozottabb balesetveszélyt jelentett az úton található akadály.



A versenyzők emiatt a második szakasz elején öt perces figyelmeztető sztrájkot tartottak.

Az UCI  mindkét esetet vizsgálja. Mint ahogyan hétfőn a szervezet által kiadott közleményben is áll: rendkívül komolyan veszik a két esetet, és mindkét ügyben a versenyzők biztonságának kérdése élvez prioritást.

Valahogy rossz irányba mennek a dolgok, idén már volt egy komolyabb figyelmeztető sztrájk a ománi körversenyen, amikor a sivatagi szél és a forró aszfalt - és abból kifolyólag a defektveszély - miatt nem voltak hajlandók a versenyzők folytatni a versenyt. Nagyjából ezzel egy időben Franciaországban a Földközi-tengerhez közeli területeken zajló Étoile se Bésseges-en épp fordítva, a hideg miatt álltak meg egy időre a versenyzők.

A Tirreno-Adriatico 5. szakaszán hirtelen jött hóvihar fagyasztotta mindenki arcára a mosolyt, míg két héttel ezelőtt ismét a szél játszott fő szerepet a Gent-Wevelgemen: több versenyző is az árokparton landolt.

Utóbbi példák persze időjárási körülményekről, vagyis előre nem 100%-osan tervezhető szituációkról szólnak, mégis, mint korábban volt erről szó itt, a blogon is, a kerékpáros szakszervezet és az UCI szabályozással foglalkozó bizottsága  egy lehetséges keretszabályozáson dolgoznak ezekre az esetekre is.

A múlt heti események - különösen a hétfői -  azonban inkább az emberi mulasztás/hiba/rossz döntés és helyzetfelismerés témakörébe illenek, minden bizonnyal az ügyeknek még komoly folytatása lesz.

(Forrás: cyclingweekly.co.uk, cyclingnews.com, radpsort-news.com)


  
Share To:

Pethő Anita

Pethő Anita (1980) kulturális szakíró és sportújságíró

Hozzászólások: