Múltidéző: Wim Van Est megmentése (Tour de France 1951) - TOURázzunk együtt

SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY

TOURázzunk együtt

ORSZÁGÚTI KERÉKPÁRSPORT BÖLCSÉSZ SZEMMEL

Post Top Ad

Post Top Ad

2011. december 26., hétfő

Múltidéző: Wim Van Est megmentése (Tour de France 1951)

Egy érdekes történet a Col d'Aubisque múltjából.

Az Aubisque mindig is veszélyes emelkedő volt hajtűkanyarjaival, ezt tapasztalhatta meg 1951-ben  a holland Wim Van Est (1923-2003) is, aki  azon a nevezetes 12.( hegyi) szakaszon éppen az aktuális sárga trikós volt.

Éppen a szakasz élen tekerő szökevényeit próbálta utoléri, miközben tapasztalatlanságához képest meglehetősen gyorsan hajtott a veszélyes szakaszon. Na meg ahhoz képest is, hogy amúgy felfelé a hegyen már belekeveredett egy látványos bukásba. Lefelé menet tehát egy pillanatban túl hirtelen fékezett, defektet kapott, elvesztette a kontrolt a kerékpár felett, és lezuhant a szakadékba.


 Van Est később így mesélte el:

 "Balra akartam fordulni, de a kerékpár egyenesen ment tovább. Most már van ott egy fal, de akkor, 1951-ben nem volt. Szerencsém volt, mert amikor megkezdtem a hegyet lefelé, akkor kioldoztam a lában a pedálból. Így amikor zuhantam, elrúgtam magamtól a bringát, és  megvédhettem a fejemet a kezemmel. Néhány másodperc alatt lejátszódott előttem az egész életem. A zuhanásomat néhány fiatal facsemete fogta meg, egyiken fennakadtam." 

A nézők csak hunyorogva tudták felfedezni, hogy Van Est odalentről integet a karjával, de a lényeg, hogy életben volt. Akkor jött a kérdés, hogy hogyan mentsék ki a szakadékból. Végül a szerelők és a kerékpárosok együtt eszkábáltak egy mentőkötelet egymáshoz kapcsolt használt gumiabroncsokból, amin leeresztettek egy mentőst a sziklákhoz.


Amikor Van Est újra fent az úton állt, a kerékpárját kezdte keresi, hiszen folytatni akarta a versenyzést, de a csapatfőnöke a mentőbe parancsolta, és aztán el is vitték kivizsgálásra. Az egész holland csapat (akkortájt  nemzeti csapatok versenyeztek a Touron) kiszállt ezek után a versenyből. Az azóta sem derült ki, szolidaritásból vagy pedig a veszélyes út miatti tiltakozásból.

 Van Est később is sikeresen szerepelt a Touron. 1955-ben és 1958-ban is viselte a sárga trikót, magát a versenyt azonban soha nem nyerte meg.

 Miben is állhatott Van Est tapasztalatlasága? Elsősorban a szerény hátterében. Szegény családban nőtt fel, soha nem utazott, nem volt lehetősége különféle helyszíneken edzeni, és tulajdonképpen ezen a nevezetes napon találkozott először a Pireneusokkal, meg úgy általában a nagy hegyekkel. Nagyon akarta, de nem tudta követni a nála sokkal tapasztaltabb versenyzőket.


2001-ben a kanyart elnevezték Van Est kanyarnak, és egy táblát is elhelyeztek ezen a ponton.
(Forrás)

Az 1951. évi (38.)  Tour de France-t Hugo Koblet nyerte meg végül.

A Col d'Aubisque a 2012. évi Tour de France programjában is szerepel, a 16. szakaszon másszák majd meg a versenyzők.

Kapcsolódó:
Tour de France 2012 - az útvonal

Post Top Ad